28 maart 2012

Tv-gelden; Feyenoord loopt miljoenen mis!

Feyenoord en tv-gelden, het is al jarenlang een slechte combinatie. Al in 2001 zag Jorien van den Herik de bui hangen en wilde de tv-rechten van alle clubs opkopen. Niet veel later lopen de gemoederen nog hoger op.
 

Oké, Van den Herik heeft ook geen schoon geweten, da's weer een heel ander verhaal. Maar dit heeft hij dan wel goed voorzien. Feyenoord krijgt  momenteel zo'n 10% van de totaal te verdelen televisiegelden via Eredivisie Live. In het seizoen 2010/2011 ging het om ongeveer 3 miljoen euro. Da’s nog minder dan kattepis, als je ervan uitgaat dat met achttien clubs het gemiddelde sowieso al 5% is (100 / 18) wanneer al die clubs even groot zouden zijn. Maar dat zijn ze natuurlijk bij lange na niet.

Wat is er aan de hand? Alles heeft te maken met een belachelijke rekenmethode van een schromelijk overschat Duits onderzoeksbureautje. Die methode, de Club Positioning Matrix, wordt onder meer gebruikt voor de verdeling van de tv-gelden. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar de hoogte van de jaarlijkse begroting en naar het stadionbezoek (wat Ajax doodleuk met 21% te hoog doorgeeft. Jawel, het inmiddels hilarische no-show percentage wat betekent dat een op de vijf met een kaartje uiteindelijk helemaal niet komt opdagen in de Druivendrechtse betonbak. Maar dat terzijde). 

Daarnaast wordt de verdeling van de tv-gelden voor een groot deel bepaald door de eindpositie van de club op de ranglijst van de voorgaande drie seizoenen. Dus, met andere woorden: stel Feyenoord heeft tienduizend minder stoeltjes, tien miljoen minder omzet of ze eindigen eens weer op een tiende plek, maar... de achterban is gewoon net zo groot als nu. Wat feitelijk ook zo is. Dan krijgt Feyenoord dus alsnog aanzienlijk minder tv-gelden.

Een idioot systeem. Voor de verdeling van de Eredivisie Live-inkomsten moet simpelweg  gekeken worden naar het aantal abonnementen per club, of het aantal kijkers per wedstrijd. Rechtlijniger kun je het niet bedenken, toch?

Wat het thuisbezoek, de stand op de ranglijsten (zelfs van drie seizoenen ervoor...) of de hoogte van de omzet te maken heeft met televisiegelden is mij een raadsel. Dat betekent namelijk dat Twente en PSV beter scoren dan Feyenoord, maar ik wed dat het aantal Feyenoord-abonnees meer is dan die van Twente en PSV bij elkaar opgeteld.

Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de Vriendenloterij waar de opbrengst door Feyenoorders verreweg het grootst is van alle clubs. Zelfs groter dan Ajax en PSV bij elkaar opgeteld. Ook onder VI-abonnementen heeft Feyenoord het grootste aandeel.

Als je ervan uitgaat dat van de Eredivisie-Live abonnees 30% een voorkeur heeft voor Feyenoord, zou dat op jaarbasis een inkomst moeten betekenen van twaalf miljoen euro (want de totale pot is veertig miljoen). Dat is dus negen miljoen meer dan nu, wat Feyenoord misloopt, ne-gen mil-joen...

Hoe het dan wel moet? Nogal simpel. Blijf de baas over je eigen product, je eigen voetbal, en gooi dat waardevolle bezit niet op een hoop met de Heraclessen en VVV’en van deze wereld. Met de huidige reikwijdte van digitale televisie heeft TV Rijnmond een gigantische dekking over nagenoeg heel Nederland (hoezo, een regionale zender...). Ga met hen een samenwerkingsverband aan en profiteer van gigantische reclame-inkomsten.

Want hoeveel geld gaan reclameblokken bij alleen al de wedstrijd Feyenoord-Ajax opleveren... Bijkomend voordeel is dat het voor Rijnmond ook meteen is afgelopen met die treurige lokale-meubelwinkel-reclames. Alle thuiswedstrijden naar Rijnmond, en de uitwedstrijden lekker bij dat Eredivisie Live laten. Of misschien doet goed voorbeeld volgen en leggen de andere clubs hun uitzendrechten ook neer bij hun lokale omroepen. Dag Humberto.

De kosten zijn prima te overzien want je plant gewoon Jan-Dirk Stouten neer in een of ander studiootje voor een korte analyse. Niks geen tonnen-verdienende presentatoren, weet-ik-het-hoeveel reporters op de velden en gelikte Eredivisie Live-studios die allemaal klauwen geld kosten. En Feyenoord kan z’n begroting in 1 klap opschroeven met jaarlijks negen miljoen euro. Oftewel bijna twee Karim El Ahmadi’s.  Per seizoen...


Bottleneck


23 februari 2012